close
تبلیغات در اینترنت
حکم استفاده از شبکه های اجتماعی
مسئله ای که این روز ها خیلی سر زبان هاست مسئله استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه های اجتماعی موبایلی است. نظر برخی از مراجع تقلید در مورد استفاده از این
حکم شرعی استفاده از شبکه های اجتماعی از ۵ تن از مراجع
حکم شرعی استفاده از شبکه های اجتماعی از ۵ تن از مراجع

 مسئله ای که این روز ها خیلی سر زبان هاست مسئله استفاده از شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه های اجتماعی موبایلی است.
نظر برخی از مراجع تقلید در مورد استفاده از این سایت ها در ادامه آمده است.
 

نظر آیات عظام:

 

مقام معظم رهبری: به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعى ندارد. (این استفتاء برای سوالی در مورد فیسبوک است ولی بطور کلی برای همه شبکه های اجتماعی است.)

 

مکارم شیرازی: چنانچه این موارد برخلاف قوانین و مقررات باشد و مفسده داشته باشد جایز نیست. البته جرم بودن استفاده از فیلترشکن خود محل سوال است و نظر مخالفی هم در مورد آن وجود دارد که بیان می‌کند در فهرست عناوین مجرمانه انتشار فیلترشکن‌ها و آموزش روش‌های عبور از سامانه‌های فیلترینگ جرم است و نه استفاده از فیلترشکن.

 

صافی گلپایگانی: به طور كلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح كه موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده كرد ‌مانعی ندارد، بلكه مطلوب است، اما رفتن در سایت‌هایی كه باعث سست‌شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد، حرام است. مؤمنین باید در چنین فضاهایی كه افراد با اهداف متعددی فعالیت می‌كنند و اندیشه‌های گمراه‌كننده خود را تبلیغ و ترویج می‌نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بیت علیهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ كنند و در این خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگیرند.

 

صادق روحانی: عضویت در این قبیل سایتها و شبکه های اجتماعی اگر موجب اعمال خلاف شرع و دین نگردد، بلامانع است.

 

همچنین استفتایی از آیت الله سیستانی منتشر شده که فقط در مورد مسائلی در استفاده از این سایت ها است: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیام‌های نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر، بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است، مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر، منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر و یا مادر از جهت شفقت و دلسوزی برای فرزند باشد.
بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.
 

نویسنده : | تاریخ ارسال: پنجشنبه 22 مرداد 1394 ساعت: 11:41|تعداد بازدید : 26
دیدگاههای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
مطالب مربوط
13 آبان نفوذ کردیم تا نفوذ نکنند..
گاهی یک نشانه کافیست...
هیئت های دیسکو
شبکه ملی اطلاعات چيست؟
دانشگاه عاشورا، درس بصیرت، واحد شمر، بخش ظهر عاشورا...
پیشنهاد به آل سعود برای کشتار راحت تر یمنی ها
مسلم آخرالزمان
خانواده های ایرانی در مرداب همجنس گرایی!
دانلود جزوه ی روش کار فرهنگی
اثبات...
  • موضوعات CATEGORIES2

  • مطالب پر بازدید Viewed Articles

  • خبرنامه MailForm


  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages

  • لیست کاربران Users List

  • پیوندها Links

  • پیوندهای روزانه Link Dump

  • اعضای آنلاین Online Users