close
تبلیغات در اینترنت
who is son of men?
Introducing Imam MahdiHojjat ibn Hasan (15 Sha\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'ban 255 AH in Samarra) Twelfth Imam Shia Twelver Imam Mahdi\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\'s time. The son of al-Askari (eleventh Shia Imam) an
معرفی امام زمان
 معرفی امام زمان

معرفی امام زمان

حجت بن حسن (۱۵ شعبان ۲۵۵ ه.ق. در سامرا) امام دوازدهم شیعیان دوازده‌امامی و امام زمان و مهدی موعود است. او فرزند حسن بن علی عسکری (امام یازدهم شیعیان) و نرجس خاتون است، به اعتقاد شیعیان وی در ۵ سالگی غایب شد [۱] و به امامت رسید. او دو غیبت دارد: غیبت صغری (حدود ۷۰ سال) و غیبت کبری (که هنوز ادامه دارد).وجود روایات پیرامون ظهور و خروج قائم آل محمد و انتظار شیعیان در طول سالیان دراز، موجب انشعابات متعدد در شیعه و حساسیت و یا نگرانی زمام‌داران وقت را فراهم می‌آورده‌است. هم‌چنین روایت دیگری که مشخصاً حجت بن حسن را امام دوازدهم یا «نهمین فرزند از نسل حسین بن علی» معرفی می‌کند، موجب حساسیت یا نگرانی خلفای عباسی مخصوصاً بعد از امام هادی، علی بن محمد شده بود. به‌همین دلیل شیعیان نزدیک به «ناحیه مقدسه»[۲] برای حفظ خود و امامان خود رازداری و تقیه می‌کردند ......

تولد

دیدگاه شیعه

بنابر اکثر روایات شیعه، حجت بن حسن در ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ هجری در سپیده‌دم روز جمعه در شهر سامرا واقع در عراق امروزی، دیده به جهان گشود.[۳] شیعیان زادروز او را که «نیمهٔ شعبان» خوانده می‌شود، جشن می‌گیرند.اختلاف در زادروز وی بین سال‌های ۲۵۴ یا ۲۵۵[۳] یا ۲۵۶[۴] یا ۲۵۷[۵] یا ۲۵۸[۶] هجری قمری در ۸ شعبان، ۲۳ رمضان یا ۱۹ ربیع‌الاول است.[۷] بعضی این اختلافات ازجمله در تاریخ تولد را بدلیل وجود حالت تقیه درآن سالها می‌دانند که اطلاعات تفصیلی مربوط به وی، تاریخ تولد و حتی نام او تا سالها از عامه مردم مخفی نگه داشته می‌شد.[۸]در آن زمان، جعفر بن علی، برادر حسن بن علی عسکری، اعلام کرد که برادرش هیچ‌گاه فرزندی نداشته‌است و وی جانشین برادر است؛ ولی به اعتقاد شیعیان، جعفر بن علی ویژگی‌های امامت را نداشت و هنگام نماز گزاردن بر بدن امام، فرزندش حجت بن الحسن بر او نماز گزارد و شک را از شیعیان برداشت.[۹] وی بعدها در میان شیعیان به «جعفر کذّاب» شهرت یافت.[۱۰]

دیدگاه اهل سنت 

اهل سنت نیز به مهدویت باور دارند؛ اما به‌باور آنان شخصی که پیامبر اسلام از قیام او (پس از غیبت) خبر داده، هنوز زاده نشده‌است.[۱۱]با این حال شمار بسیاری از تاریخ‌نگاران و محدثان اهل سنت، تولد حجت بن حسن را در کتاب‌های خود ذکر کرده‌اند.[۱۲]برای نمونه علی بن حسین مسعودی مورخ بنام اهل سنت می‌نویسد: «در سال ۲۶۰، ابومحمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی‌طالب در زمان خلافت معتمد عباسی درگذشت. او هنگام مرگ، ۲۹ سال داشت و پدر مهدی منتظر است.»[۱۳]و شیخ سلیمان قندوزی می‌نویسد: «خبر معلوم و مسلّم نزد موثّقان این‌است که ولادت قائم، در شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر سامرا روی داده‌است.»[۱۴]

نام

از محمد پیامبر اسلام، حدیثی با این مضمون نقل شده‌است: «مهدی از نسل من است. نام او نام من و کنیه‌اش هم کنیه من است.»[۱۵]برخی از شیعیان از بردن نام اصلی وی، «م‌ح‌م‌د»، ابا می‌کنند چرا که امامان شیعه ذکر نام اصلی او را نهی کرده‌اند.[۱۶]کنیه او «ابوالقاسم» است.[۱۷]

لقب‌ها

القاب او حجّت، قائم، قائم آل محمد، خلف صالح، صاحب‌الزّمان،[۱۸] بقیةالله،[۱۹] ولی عصر، منتظَر، خاتم و... است که مشهورترین آن‌ها «مهدی» است.[۲۰]

مهدی در لغت به معنای «هدایت شده» است و در اصطلاح مسلمانان کسی است که پیامبر اسلام وعده داده در آخرالزمان ظهور می‌کند و دین را دوباره احیا می‌کند.

حجت

از آنجایی که شیعیان او را حجت خدا در بین مردم می‌دانند، لقب حجت برای وی برگزیده شده‌است.

منتظر 

منتظر به فتح «ظ» به معنای کسی است که انتظارش را می‌کشند.

ابن خلکان می‌نویسد: «لقب معروف او حجّت است. شیعه همو را منتظر و قائم مهدی می‌داند.»

محدث نوری ۱۸۲ لقب او را از متون اسلامی گرد آورده که هر کدام بر فضیلتی از فضایل او دلالت دارد.[۲۱]

یوسف زهرا

 استفاده از لقب یوسف زهرا اغلب در مدیحه سرائی و اشعار شاعران اهل بیت به صورت کنائی برای اشاره به امام غایبشان به کار می‌رود.از طرفی زهرا جد اعظم امامان شیعیان است و از طرف دیگر بنا به روایات سامی (شامل روایات اسلامی) یوسف فرزند یعقوب مدتها از نزد پدر دور/غایب بود مثال:

ای یوسف گمگشته زهرا بکجائی                ای قائم بر حقّ مه یکتا بکجائی 

والدین

پدر وی حسن بن علی عسکری بود. وی به‌دلیل حساسیت خلفای عباسی در میان پادگان نظامی تحت محافظت شدید بود، به‌همین دلیل شیعیان او را با لقب «عسکری» (لشگری) می‌شناسند. مادر وی نرجس است[۲۲] که در میان شیعیان به «نرجس خاتون» مشهور است. بنابر برخی روایات وی و به اعتقاد شیعیان حتی تا زمان نزدیک به وضع حمل، هیچ‌گونه نشان ظاهری از حالات بارداری نداشته‌است.

دوران امامت

از دیدگاه شیعیان دوران امامت وی به سه دوره غیبت صغری، غیبت کبری و ظهور تقسیم می‌شود.

شناخت امام زمان 

معرفت و شناخت امام زمان در نظر شیعیان یکی از ملزومات هست به گونه‌ای که در احادیث آمده‌است، کسی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده‌است.[۲۳]

غیبت

«غیبت» به معنای ناپیدا بودن در مقابل «ظهور» است ولی «ناپدید بودن» در مقابل «حضور» نیست. بنابر اعتقاد شیعیان غیبت دوره‌ای است که امام مهدی در میان مردم ظهور ندارد و به دو دوره غیبت صغری (کوچک‌تر) و غیبت کبری (بزرگ‌تر) تقسیم می‌شود و با ظهور امام مهدی به پایان می‌رسد.هانری کربن در توضیح معنای امام غایب می‌گوید:«صاحب الزمان عنوان ویژه امام غایب است. کسی که برای حواس ظاهری ناپیدا، ولی حاضر در قلب مومنان است.»†

غیبت صغری

بنا بر اعتقاد شیعیان این دوره از مرگ حسن پسر علی (عسکری) در سال ۲۶۰ ه.ق. آغاز شده و تا سال ۳۲۹ ه.ق. به طول انجامیده‌است. در این دوره چهار نفر نائب خاص امام زمان بوده‌اند و شیعیان از طریق آنها با امام در ارتباط بوده و مسائل خود را طرح می‌کرده‌اند. در زمان غیبت صغری چهارتن از بزرگان شیعه وکیل و سفیر و نایب خاص حجت بن حسن بودند.

 غیبت کبری

بنا بر اعتقاد شیعیان غیبت کبری از مرگ چهارمین نایب خاص امام مهدی در سال ۳۲۹ (قمری) آغاز می‌شود و تا ظهور او ادامه خواهد داشت. روایت شده‌است: مردم از امام در غیبتش همان گونه بهره مند می‌شوند، که از خورشید پشت ابر.[۲۴]

ظهور

 نشانه‌های ظهور

 خروج یمانی
سفیانی
صیحه آسمانی
کشته‌شدن نفس زکیه
فرورفتن سرزمین بیداء

 زمان ظهور

در روایات شیعه، شیعیان از تعیین وقت ظهور مهدی برحذر داشته شده‌اند، و تعیین‌کنندگان وقت ظهور، دروغگو دانسته شده‌اند.[۲۵]

پس از ظهور

 به اعتقاد شیعیان و احادیث بعد از ظهورش زمین نعمت‌های خود را نشان می‌دهد و امنیت برقرار می‌گردد و تمام ۲۷ رشته علم که قبل از ظهور فقط ۲ رشته آشکار بود، معلوم می‌گردد.[۲۶][۲۷]

پانویس

↑ Silverstein, Adam (in English). Islamic history:Avery short introduction. Very Short introductions. OUP. pp. 25. ISBN 9780199545728. ""...group continued following the line of imams until, in 874,the twelfth imam (hence, ‘Twelvers’) disappeared or, as their detractors maintain, died."" 
↑ شیعیان از زمان امام هادی به بعد امامان خود را به این عنوان یاد می‌کردند.
↑ ۳٫۰ ۳٫۱
نجم‌الثاقب، ص ۲۳.
شیخ مفید. الإرشاد. قم: مکتبة بصیرتی، ص ۳۴۶.
فتال نیشابوری. «الطبعة الأولی». روضة الواعظین. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، ۱۴۰۶ ه.ق.، ص ۲۹۲.
کلینی. اصول کافی، ج ۱. تهران: مکتبة الصدوق، ۱۳۸۱ ه.ق.، ص ۵۱۴.
طوسی. الغیبة. تهران: مکتبة نینوی الحدیثة، ص ۱۴۱.
طبرسی. «الطبعة الثالثة». إعلام الوری. تهران: دار الکتب الإسلامیة، ص ۴۱۸.
ابن صباغ مالکی. الفصول المهمة. ص ۳۱۰.

شیخ صدوق. کمال‌الدین و تمام‌النعمة. قم: مؤسسة النشر الإسلامی (التابعة) لجماعة المدرسین بقم المشرفة، ۱۴۰۵ ه.ق.، ص ۴۳۲.
طوسی. الغیبة. صص ۱۳۹ و ۱۴۷.
↑ ابوجعفر محمد بن جریر بن رستم طبری. «الطبعة الثالثة». دلائل الإمامة. قم: منشورات الرضی، صص ۲۷۱ و ۲۷۲.

علی بن عیسی الإريلی. کشف الغمة، ج ۳. تبریز: مکتبة بنی‌هاشمی، ۱۳۸۱ ه.ق.، ص ۲۲۷.
ابن أبی الثلج بغدادی. تاریخ الأئمة. قم: مکتبة بصیرتی، ص ۱۵.
↑ منابع در پاورقی مکتب در فرآیند تکامل ص ۱۵۳
↑ مکتب در فرآیند تکامل ص ۱۵۲.

قاموس الرجال ج ۲
احتجاج طبرسی، جلد ۲، صفحه ۴۶۸.
تاریخ سامرا, ج ۲.
دایرةالمعارف تشیع ج ۵.
المعارف و المعاریف ج ۲.
دایرةالمعارف الشیعه العامه، ج ۷.
↑ احمد کسروی، در پاسخ بدخواهان، ۱۳۲۴
↑ ابن ابی الحدید. شرح نهج‌البلاغة. قاهره: دار احیاء الکتب العربیة، ۱۹۶۰ م، ج ۷، ص ۹۴، و ج ۱۰، ص ۹۶.
↑ مهدی فقیه ایمانی. مهدی منتظر در نهج‌البلاغه. اصفهان: کتابخانه عمومی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، ص ۲۳.
↑ مسعودی، مروّج الذهب، ج ۴، ص ۱۹۹.
↑ قندوزی، ینابیع المودّة، ج ۳، ص ۱۴۴.
↑ قال رسول الله -صلی الله علیه وآله-: «المهدي من ولدي، اسمه اسمي و كنيته كنيتي، أشبه الناس بي خلقاً و خُلقاً. يکون له غيبة و حيرة يضّل فيها الأمم يقبل كالشهاب الثاقب يملاها عدلاً و قسط كما ملئت جوراً وظلما.» (فرائد السمطین؛ به‌نقل از احقاق الحق، ج ۱۳، ص ۱۵۴.)

صدوق، همان کتاب، ص ۶۴۸.
کلینی، همان کتاب، ص ۳۳۲.
مجلسی. بحار الأنوار، ج ۵۱. تهران: المکتبة الإسلامیة، ۱۳۹۳ ه.ق.، صص ۳۱-۳۴.
بحار الأنوار، ج ۵۱، ص ۳۳.
این که آیا نهی ائمه از ذکر نام اصلی وی، اقدام سیاسی مقطعی و مربوط به دوران غیبت صغری بوده یا خیر، میان علمای شیعه اختلاف است؛ ر.ک: حاج میرزا حسین طبرسی نوری. «باب ۲». النجم الثاقب. تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، صص ۴۸-۴۹.

شیخ مفید، همان کتاب، ص ۳۴۶.
طبرسی، همان کتاب، ص ۴۱۷.
إربلی، همان کتاب، ص ۲۲۷.
ابن صباغ، همان کتاب، ص۳۱۰.

طبرسی، همان کتاب، ص ۴۱۸.
ابن صباغ، همان کتاب، ص ۳۱۰.
↑ مسعودی. «الطبعة الرابعة». اثبات الوصیة. نجف: المطبعة الحیدریة، ۱۳۷۴ ه.ق.، ص ۲۴۸.

فضائل المهدی، ص ۷-۸.
بحارالانوار، ج ۵۱، نشر مکتبه اسلامیه، صص ۲،۱۵،۱۶،۲۳،۲۴،۲۸،۹۵.
ابن صباغ، همان کتاب، ص ۳۱۰.
↑ فضائل المهدی، ص ۷-۸.

شیخ مفید، همان کتاب، ص ۳۴۶.
صدوق، همان کتاب، ص ۴۳۲.
طبرسی، همان کتاب، ص ۴۱۸.
مسعودی، همان کتاب، ص ۲۴۸.
فتال نیشابوری، همان کتاب، ص ۲۸۳.
طوسی، همان کتاب، ص ۱۴۳.
محمد بن جریر بن رستم طبری، همان کتاب، ص ۲۶۸.
ابن صباغ، همان کتاب، ص ۳۱۰.
↑ پیامبر اسلام: «مَن ماتَ و لَم یَعرِف إمامَ زمانِه، ماتَ ميتة جاهلیَّة»
کمال‌الدین، ۴۰۹، ح ۹.
الکافی، ج ۱، ص ۳۷۷، ح ۳.
صحیح مسلم، ج ۳، ص ۲۳۹، ح ۱۸۵۱.
مسند الطیالسی، ص ۲۵۹.
↑ مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۳ صص ۸۴۴ تا ۸۴۶
↑ اصول کافی، کتاب الحجه، باب کراهیه التوقیت، ح ۳
↑ حسن بن محمد ولی ارومیه‌ای، مهدی موعود، ج ۲، ص ۲۲۱.
↑ العلم سبعه و عشرون حرفا فجمیع ما جائت به الرسل حرفان... فاذا قام قائمنا أخرج خمسه و عشرین حرفا فتثها فی الناس.... (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶)
^ کربن، هانری؛ تاریخ فلسفه اسلامی؛ ترجمه:جواد طباطبایی؛ تهران:کویر، انجمن ایران‌شناسی فرانسه؛ چاپ چهارم:۱۳۸۴؛ ص۱۰۳
^ مجلسی، محمد باقر؛ مهدی موعود (بحار الانوار، جلد ۱۳)؛ ترجمه: علی دوانی؛ناشر: دارالکتب الاسلامیه؛ چاپ بیست و ششم: ۱۳۷۳؛ ص ۶۸۸
^ کربن، هانری؛ تاریخ فلسفه اسلامی؛ ترجمه:اسدالله مبشری؛ تهران:موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ سوم:۱۳۶۱؛ صص ۹۹ و۱۰۰ 

                                                                                               *********
Introducing Imam Mahdi
Hojjat ibn Hasan (15 Sha'ban 255 AH in Samarra) Twelfth Imam Shia Twelver Imam Mahdi's time. The son of al-Askari (eleventh Shia Imam) and is Narjes Khatoon, Shiites believe he was absent in 5 years [1] and was an imam. He is the absence absence minor (70 years) and absence (which still continues) .vjvd stories about the rise and exit Shiite Imam Mahdi and expects Over the years, led to numerous splits and sensitivity or concern Shiite rulers Myavrdhast time provided. Another version is also certainly the twelfth Imam or Mahdi al-Hassan, "the ninth son of Hussein bin Ali generation" that is, cause allergies or concerns, especially after the Abbasid Caliphate of Imam Ali ibn Muhammad was. Because of the Shiites close to the "Holy Area" [2] to protect themselves and their imams were secrecy and dissimulation ......




Shia

The majority Shia traditions, Hojjat al-Hassan on 15 Sha'ban 255 AH in Samarra at dawn on Friday in Iraq today, was born. [3] Shiites Birthday him that "half of Sha'ban." The celebration Mygyrnd.akhtlaf On his birthday between 254 or 255 [3] or 256 [4] or 257 [5] or 258 [6] AH 8 Shaban, Ramadan 23 or 19 Rabi '. [7] Some of these differences, including the date of birth Because of the detailed information related to the reservation at the time know that his date of birth and even his name was kept secret for years from the public. [8] At the time, Ja'far ibn Ali, the brother of al-Askari, announced that He has no children and has never been replaced his brother, but the Shi'ite Imam Ja'far ibn Ali characteristics not pray when the body of Imam, Muhammad al-Mahdi's son, he prayed and took the Shiites doubt. [9] He later Among the Shiites, "J. liar" was known. [10]

Sunni comment

Sunni Muslims believe the Mahdi, but they Bhbavr person who the Prophet of His resurrection (the absence of) reports, not yet born. [11] However, many of the Sunni historians, Hojjat al-Hassan's birth have mentioned in their books. [12] For example, Al-Masudi called Sunni historian wrote: "In 260, Abu Muhammad al-Hasan ibn Ali ibn Muhammad ibn Ali ibn Musa ibn Ja'far ibn Muhammad ibn Ali ibn al-Husayn ibn Ali ibn Abi Talib in time Abbasid caliphate died reliable. His death is 29 years old and father of the awaited Mahdi. "[13] and Sheikh Suleiman Qanduzi writes:" The clear and indisputable right to reliable birth is which, on the night of Sha'ban 255 AH in Samarra half happened. " 14]

Name

Muhammad the Prophet of Islam, hadith has been quoted saying: "Mahdi is of my generation. I called her name and the nickname Knyhash me. "[15] Some Shiites from his original name," Muhammad "imams refused because they were forbidden to mention his name. [16] His nickname" A. " . [17]

Titles

Proof of his titles, vertical, Imam Mahdi, Khalaf Saleh, Sahbalzman, [18] Bqyhallh, [19] but the era of waiting, the seal and the most famous "M". [20]

Mahdi literally means "guided" and the so-called Muslims who promised that at the end of the advent of the Prophet Muhammad and the religion revived.

H.

Since Shiites consider him the proof of God among the people, as proof he was elected.

Waiting

Wait for the conquest of "wit" means a person who killed anticipated.

Ibn Khallikan writes, "the title of his famous ultimatum. He waited and vertical Shiite Mahdi knows. "

182 Optical narrator as he gathered from Islamic texts, which he refers to the virtue of virtues. [21]

Joseph Z.

 
The use of the title poem and poems inmate Joseph Zahra often panegyric for his ironic reference to Ghaybshan the new Z Myrvd.az hand and on the other hand the majority Shia Imam Sami traditions (including Islamic tradition) Joseph, son of Jacob while the father away / absent example:

Joseph Zahra lost Bkjayy right of Qaim in May alone Bkjayy

Parent

His father was al-Askari. His military barracks under heavy guard because of the sensitivity of the Abbasid caliphs, why Shiites him as "military" (military) know. His mother is N. [22] that the Shiites to "Narjeskhatoon" is famous. According to some accounts, he and Shiites believe even until close to delivery, showed no apparent cases have never been pregnant.

During the pontificate

From the standpoint of the Shi'ites during his pontificate three minor occultation, and the emergence of absence divided.

Understanding of Time

Knowledge of the Imam of the Shiites is one of the requirements is provided in such a way that the traditions, who died while she does not know his time to die ignorant men. [23]

Absence

"Absence" means invisible to the "appearance", but "disappeared" in front of "presence" there. The Shiites believe that Imam Mahdi's absence is a period when the people do not rise to two minor occultation (smaller) and absence (greater) and with the advent of the Imam Mahdi to end the division of carbon Myrsd.hanry explain the meaning of the Hidden Imam, "says especially as the Hidden Imam Zaman. Who look for hidden senses, but in the hearts of believers. Ƞ

Lesser Occultation

The Shiites believe this period of the death of Hassan ibn Ali (Military) in 260 AH Started the year 329 AH Anjamydhast length. During this period, four special deputy of Imam Shiites have been through them and their issues in connection with his supposed plan. In the absence of the minor four Shiite leaders, ambassadors and deputy attorney Hojjat ibn Hasan was special.

 
Absence

The Shiites believe that Imam Mahdi absence of specific Vice fourth death in the year 329 (AH) starts and she will continue to rise. Story is: people of the Imam in his absence as benefit, the sun behind the clouds. [24]

Appearance

 
Signs emerge

 
Exit Yamani
Sfyany
Shout
Breath killing Zakia
Land sinking Byda’

 
Since the advent

In the Shia tradition, the Mahdi warned Shiites appointment, and the determinants of the emergence time, were considered liars. [25]

After the rise

 
According to Shiite tradition favors the appearance of your floor shows and is secure and all 27 disciplines of science that was evident before the advent of only 2 fields, is known. [26] [27]

Footnotes

↑ Silverstein, Adam (in English). Islamic history: Avery short introduction. Very Short introductions. OUP. pp. 25. ISBN 9780199545728. "" ... group continued following the line of imams until, in 874, the twelfth imam (hence, 'Twelvers') disappeared or, as their detractors maintain, died. ""
↑ Shia Imams, Imam Hadi then were referred to the title.
↑ 3. 0 3. 1
Njmalsaqb, Page 23.
Sheikh helpful. Irshad. Qom: Mktbh insight, p. 346.
Neyshabouri Fattal. "ULA house." Rvzh Alvazyn. Beirut: Institute Alalmy Llmtbvat, 1406 AH, p. 292.
Chiellini. Usul al-Kafi, vol. 1. Tehran: Mktbh Alsdvq, 1381 AH, p. 514.
Tusi. Alghybh. Tehran: Mktbh Ninoy Alhdysh, p. 141.
Tabarsi. "Alsalsh house." With the Master. Tehran: of books Alaslamyh, p. 418.
Ibn Sabbagh Maliki. Alfsvl Almhmh. Page 310.

Sheikh Saduq. Kamaloddin and Tmamalnmh. Qom: Institute of House Family (Altabh) Ljmah Almdrsyn logwood Almshrfh, 1405 AH, p. 432.
Tusi. Alghybh. Pages 139 and 147.
Abu Ja'far Muhammad ibn Jarir al-Tabari ↑ ibn Rustam. "Alsalsh house." Alamamh reasons. Qom: Leaflets Al-Radi, pp. 271 and 272.

Ali bin Isa Alaryly. Discover Alghmh, C 3. Tabriz: Mktbh Bani Hashemi, 1381 AH, p. 227.
Ibn Abi al-Baghdadi ice. Alaymh date. Qom: Mktbh insight, p. 15.
↑ resources in the process of evolution in school Footer Page 153
↑ 152 schools in the process of evolution.

Lexicon Men vol. 2
Tabarsi argument, Volume 2, page 468.
Join Samarra, C 2.
Encyclopaedia of Shia C 5.
Encyclopedia and Almaryf C 2.
Alamh Shia Encyclopedia, vol. 7.
↑ Ahmad Kasravi, in response to the ill-wishers, 1324
↑ Ibn Abi al-Hadid. Nhjalblaghh description. Cairo: Dar restoration of books Deutsch, 1960, vol. 7, p. 94, and vol. 10, p. 96.
↑ Mehdi Faqih faith. Mahdi in Nahjolbalagha. Isfahan public library Imam Ali (PBUH), p. 23.
↑ Masoudi, the promoters of gold, vol. 4, p. 199.
↑ Kunduz, Yanabie Almvdh, vol. 3, p. 144.
↑ fireproof Messenger of Allah be upon him Valh- -Sly "My Mahdi a child, the name of nominal and Knyth package, Shbh the people of Khlqa and Khlqa. Ykvn crushed and shocked absence Yzl therein Alamm Yqbl Kalshhab Alsaqb Ymlaha Vzlma Jura Dla and installment coma nationality. "(Fried Alsmtyn, quoted Haq rights, vol. 13, p. 154.)

Saduq, the same book, p. 648.
Chiellini, the same book, p. 332.
Evening. Bihar al-Anwar, vol. 51. Tehran: Almktbh Alaslamyh, 1393 AH, pp. 31-34.
Bihar al-Anwar, vol. 51, p. 33.
Whether forbidding imams from his original name, sectional political action or not related to the minor occultation, the Shiite scholars dispute, see: Mirza Hossein Nouri Tabarsi. "Chapter 2". Najm Alsaqb. Tehran: Islamia seminary, pp. 48-49.

Sheikh Mufid, the same book, p. 346.
Tabarsi, the same book, p. 417.
Arbel, the same book, p. 227.
Ibn Sabbagh, the same book, page 310.

Tabarsi, the same book, p. 418.
Ibn Sabbagh, the same book, page 310.
↑ Masoudi. "Alrabh house." Alvsyh proof. Najaf: Almtbh Alhydryh, 1374 AH, p. 248.

The virtues of the Mahdi, pp. 7-8.
Bihar al-Anwar, vol. 51, published Mktbh Islamiyah, pp 2,15,16,23,24,28,95.
Ibn Sabbagh, the same book, page 310.
↑ virtues of the Mahdi, pp. 7-8.

Sheikh Mufid, the same book, p. 346.
Saduq, the same book, p. 432.
Tabarsi, the same book, p. 418.
Masoudi, the same book, p. 248.
Fattal Neyshabouri, the same book, p. 283.
Gray, the same book, p. 143.
Muhammad ibn Jarir al-Tabari Rostam, the same book, p. 268.
Ibn Sabbagh, the same book, page 310.
↑ Prophet of Islam, "Imam time I Yrf opaque films, opaque Myth ignorance"
Kamaloddin, 409, H-9.
Al-Kafi, vol. 1, p. 377, H-3.
Sahih, vol. 3, p. 239, 1851 H.
Altyalsy bench, p. 259.
↑ Majlisi, Bihar al-Anwar, vol. 13, pp 844 to 846
↑ Usul al-Kafi, E-Hijjah, the Krahyh Altvqyt, H 3
↑ Hasan bin Muhammad but Arvmyhay, Mahdi, vol. 2, p. 221.
↑ Science seven and Shrvn our Fjmy those words you go to Alrsl Hrfan ... Faza HTTP Qaymna laid Khamse and Shryn those words Ftsha per Nas ... (Bihar al-Anwar, vol 52, p 336)
^ Carbon, Henry the history of Islamic philosophy, translated: Javad Tabatabai, Tehran: desert, French Society for Iranian Studies, Fourth Edition: 1384; Page 103
^ Parliament, Mohammad Bagher, Mahdi (Bihar al-Anwar, vol. 13), translated by Ali Davani, Publisher: Daralktb al, published twenty-sixth: 1373; p. 688
^Carbon, Henry the history of Islamic philosophy, translated by A. missionary, Tehran Institute of Technology Press, third edition: 1361; pp. 99 and 100

                                        *************

موضوعات مرتبط: متن, مذهبی, برچسب‌ها: ,
نویسنده : | تاریخ ارسال: شنبه 24 مرداد 1394 ساعت: 17:42|تعداد بازدید : 31
دیدگاههای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
مطالب مربوط
13 آبان نفوذ کردیم تا نفوذ نکنند..
شبکه ملی اطلاعات چيست؟
پیشنهاد به آل سعود برای کشتار راحت تر یمنی ها
مسلم آخرالزمان
خانواده های ایرانی در مرداب همجنس گرایی!
دانلود جزوه ی روش کار فرهنگی
تخریب خاموش جامعه توسط شبکه های ماهواره ای
هک سایت داعش توسط جوانی مصری و کشف اسراری نهفته
علاقه روحانی در تلخ کردن روز های ملی ملت
ستون انقلاب هاشمی است یا ...!
  • موضوعات CATEGORIES2

  • مطالب پر بازدید Viewed Articles

  • خبرنامه MailForm


  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages

  • لیست کاربران Users List

  • پیوندها Links

  • پیوندهای روزانه Link Dump

  • اعضای آنلاین Online Users